Ditisitalie.nl

Italiës nieuwste literaire sensatie: Elena Ferrante

De nieuwe achternaam - Elena Ferrante 1

Twee jonge meisjes, Elena en Lila spelen samen in het trappenhuis in een achterbuurt in Napels  in de jaren ’50. Een van hen gooit de pop van de ander naar beneden in het donkere gat, waar Don Achille woont, de boeman van de kleine wereld op zich die hun wijk vormt. Samen besluiten ze de pop terug te gaan vragen. En zo begint de vriendschap tussen de twee meisjes. En het verhaal in vier delen van Elena Ferrante, de nieuwste literaire sensatie van Italië.

Elena en Lila proberen ieder op hun eigen manier het beste van hun leven te maken, al zijn ze ontheemd en hebben alleen elkaar. Maar hun verbondenheid heeft ook een donkere kant. Loyaliteit en nabijheid worden afgewisseld door jaloezie en bedrog. De gebeurtenissen in De nieuwe achternaam slepen de lezer mee in het leven van deze twee jonge vrouwen. Ze volgen elkaar, raken elkaar kwijt, vinden elkaar terug – op elke bladzijde wacht een verrassing. Door Lila en Elena leren we onszelf kennen, zowel in hun neiging tot conformisme als in hun vastbeslotenheid om het lot in eigen hand te nemen.

Levenslange vriendschap

Een verhaal in vier delen, vier romans van de Italiaanse schrijfster Elena Ferrante. Een verhaal dat gaat over een levenslange vriendschap tussen twee vrouwen. In elk deel staat een andere levensfase centraal. Het leven volgt zijn eigen weg, maar de vrouwen blijven elkaar vinden, in een competitief spel van aantrekkingskracht en afstoting. Van de prille jeugd tot ouderdom. In totaal bijna 2.000 pagina’s leesgenot.

Het eerste deel over de kindertijd van deze Napolitaanse meisjes heet ‘De geniale vriendin’. Het armoedige Napels in een achterstandswijk wordt indringend verbeeld. Elena meisje mag doorstuderen, terwijl ook Lila talent heeft maar het ontbreekt haar familie aan de financiële mogelijkheden om haar te laten doorstuderen. Lila trouwt op jonge leeftijd en hier begint het verhaal van het tweede deel met de titel ‘De nieuwe achternaam’. Tussen de vrouwen in staat Nino Sarratore, een jongen uit hun kindertijd die uit de wijk verhuisde, maar die later als student een rol gaat spelen in het hart van beide vrouwen.

Wachten op de volgende delen

Het boek heeft een lijst van personages opgenomen die niet onderdoet voor een roman van Tolstoj, maar je wilt ze allemaal leren kennen. Deel één en twee zijn al vertaald en liggen al in de winkel. Op deel drie en vier moet de ongeduldige lezer nog even wachten. De vertaler is er nog mee bezig. Verschrikkelijk is dat, want deze vier romans wil je het liefste in een weekend achter elkaar verslinden.

De nieuwe achternaam - Elena FerranteWie is Elena Ferrante?

Rondom de identiteit van Elena Ferrante is veel mysterie. Het is een pseudoniem, de schrijfster schuwt de publiciteit. Dat zorgt wel voor opschudding in literaire kringen, want iedereen wil meer weten van het genie dat deze boeken schreef.